Vad vill du boka?

Klarna
Erbjuder onlinebetalning med Klarna

Presentkort

Helhetsbehandling

Behandlingen tar ca 60 min
En behandling ger ökad harmoni och ökade krafter fysiskt, emotionellt och mentalt. Behandlingen är behaglig och gör dig lugn och avslappnad. Energierna stärks i kroppen och du känner en ökad vitalitet och ett ökat lugn. Behandlingen botar inte sjukdomar, men genom behandling, rättas obalanser i kroppen till och därmed kan symptom lindras och kroppens egen självläkande förmåga stärkas. Vid behandling får du ligga på en bänk med kläderna på. Olika metoder, såsom akupressur, massage, kostrekommendationer, fysiska övningar och mentala tekniker, kan användas i en behandling

Massage

Svensk klassisk massage
Massage har en mängd gynnsamma effekter på kroppen och själen. Kroppen får ofta lite uppmärksamhet när vi är friska och gör sig påminda när vi får ont. Regelbunden massage mjukar upp muskler och förbättrar cirkulationen. Därmed kan smärta och skador förebyggas.  Kroppen och själen behöver avslappning, som bl.a. massage kan ge, för att förebygga sjukdomar och psykisk utbrändhet som orsakas av stress.

Jag är diplomerad massör inom Svensk klassisk massage och har 8 års erfarnehet av att ge massagebehandlingar. 
Svensk klassisk massage
Massage har en mängd gynnsamma effekter på kroppen och själen. Kroppen får ofta lite uppmärksamhet när vi är friska och gör sig påminda när vi får ont. Regelbunden massage mjukar upp muskler och förbättrar cirkulationen. Därmed kan smärta och skador förebyggas.  Kroppen och själen behöver avslappning, som bl.a. massage kan ge, för att förebygga sjukdomar och psykisk utbrändhet som orsakas av stress.

Jag är diplomerad massör inom Svensk klassisk massage och har 8 års erfarnehet av att ge massagebehandlingar. 
Svensk klassisk massage
Massage har en mängd gynnsamma effekter på kroppen och själen. Kroppen får ofta lite uppmärksamhet när vi är friska och gör sig påminda när vi får ont. Regelbunden massage mjukar upp muskler och förbättrar cirkulationen. Därmed kan smärta och skador förebyggas.  Kroppen och själen behöver avslappning, som bl.a. massage kan ge, för att förebygga sjukdomar och psykisk utbrändhet som orsakas av stress.

Jag är diplomerad massör inom Svensk klassisk massage och har 8 års erfarnehet av att ge massagebehandlingar. 
Svensk klassisk massage
Massage har en mängd gynnsamma effekter på kroppen och själen. Kroppen får ofta lite uppmärksamhet när vi är friska och gör sig påminda när vi får ont. Regelbunden massage mjukar upp muskler och förbättrar cirkulationen. Därmed kan smärta och skador förebyggas.  Kroppen och själen behöver avslappning, som bl.a. massage kan ge, för att förebygga sjukdomar och psykisk utbrändhet som orsakas av stress.

Jag är diplomerad massör inom Svensk klassisk massage och har 8 års erfarnehet av att ge massagebehandlingar. 

Yinyoga

Dropin Yinyoga på Örbäcksvägen 11 C i Skövde.
Onsdagar kl 18.45-20.00.

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. yinyogan undviker ”perfektionen” i en slutposition.Vi fokuserar på yindelarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.
Ett eget Yinyogapass där du får hjälp att hitta positioner som din kropp behöver just nu och anpassa dem efter dig.

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. yinyogan undviker ”perfektionen” i en slutposition.Vi fokuserar på yindelarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.
Ett eget Yinyogapass där du får hjälp att hitta positioner som din kropp behöver just nu och anpassa dem efter dig.

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. yinyogan undviker ”perfektionen” i en slutposition.Vi fokuserar på yindelarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.
Max tre personer. Om ni är en liten grupp som vill yoga tillsammans.

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. yinyogan undviker ”perfektionen” i en slutposition.Vi fokuserar på yindelarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.
sfkm_logo.png

Ekenstierna friskvård Skövde

Ekenstierna friskvård (fd Hela Dej i Åsen) drivs av mig, Maria Ekenstierna. Jag är legitimerad sjuksköterska med stort intresse för, och tilltro till människans egen inneboende kraft och självläkande förmågor.
Jag registrerade min enskilda firma 2007 och arbetade då med försäljning av Rosenseriens svenska, ekologiska hudvårdsprodukter samt kurser i frigörande dans, vid sidan av mitt arbete som sjuksköterska. Från 2008 var företaget en heltidssysselsättning med framför allt massage och från 2013 även yoga. Livet och kärleken kom emellan 2015 och från 2016 bor jag i Borgunda och driver företaget på halvtid. Jag brinner för antistress och återhämntning. Jag har själv har erfarenhet av utmattning och träffar så många andra som drabbats.
Intresset för hur jag och andra kan hitta vägar att må så bra som vi bara kan leder mig ständigt vidare och jag vidareutbildar mig regelbundet. I augusti 2018 blev jag färdig Breathwalkinstruktör, utbildad hos Yogadimensions, och hösten 2018 påbörjas en utbildning i traumaanpassad yoga och dans.

Telefon 0709585754
Webbsida
E-post
Adress
Örbäcksvägen 11 C
541 35 Skövde
Mariesjö
Öppna i Google Maps 🗗