1. Friskvård Gävle

Anna Nordlöw KBT-terapeut och din relationella PT

Norra Centralgatan 4, 803 11 Gävle
4.9

Alla tjänster

Konsultation

1

KOSTNADSFRI WORKSHOP -222 sätt att fördjupa mötet med dig själv och andra.

60 min
Välkommen till en workshop där ni får prova mina kommunikationskort 222 sätt att fördjupa mötet med dig själv och andra. Det här är för dig som är nyfiken på självreflektion, relationer och samtal som får bli lite mer på riktigt. Under en timme får du testa korten i praktiken och uppleva hur ledmeningar kan öppna upp för djupare reflektion, större närvaro och mer levande samtal. Kom själv, tillsammans med din favoritmänniska eller någon du önskar komma närmare. (Inga förkunskaper behövs). Varmt Välkommen!

Konsultation

1

Konsultation - Anna flyttar in

30 min
En första kostnadsfri konsultation via telefon för er som är nyfikna på tjänsten Anna flyttar in: Saknar ni mening, kärlek och närhet i er relation? Om ni båda vet att ni inte längre har den relation som ni en gång uppskattade och älskade. Om vi vill och behöver hjälp med att sluta undvika det ni längtar efter mest. Varandra. Då vill jag vill hjälpa er att vakna till det liv ni önskar att ha tillsammans. Läs mer om tjänsten på min hemsida: www.annanordlow.se
PrisGratis

Privatpersoner

6

Samtalsterapi KBT

60 min
Dåligt mående och psykisk ohälsa är en sund reaktion på en osund situation. Oavsett anledning till att livet känns ohanterligt just nu så längtar du förmodligen efter någon form av förändring. Samtalsterapi kan vara ett sätt att identifiera vad som håller dig tillbaka. En väg till insikt och medvetenhet om din historia, vem du är och vad du vill med livet nu. Första steget är att tillsammans med mig våga utforska dina tankar, känslor och beteenden för att sedan kunna bearbeta och förändra.
Pris1 450 kr

Coaching

60 min
Från tanke till beslut. Från beslut till handling. Själv men inte ensam. Med hjälp av min energi arbetar vi strukturerat med det du vill förändra genom att sätta tydliga och inspirerande mål. Här kan det handla om allt ifrån att du vill vidare i din egna personliga utveckling, ta nya kliv i arbetslivet eller på andra specifika områden utmana dig själv.
Pris1 450 kr

Relationscoaching

60 min
För par, vänner, familj, arbetskamrater eller andra konstellationer där kommunikationsproblem eller kriser uppstått.
Pris1 750 kr

Stresshantering

60 min
Stress är en naturlig del av livet och en reaktion på svåra känslor, situationer, ansvar och hot. När stress går ifrån att vara situationsbunden till ett konstant tillstånd kan det leda till många fysiska och psykiska besvär som vi kanske inte alls förstår hur den är kopplad till själva stressen. En naturlig reaktion då kan då vara att vi försöker ta kontroll över oss själva genom att t e x göra långa att-göra-listor som vi aldrig blir klara med som leder till mer stress. som leder till sämre mående... Tillsammans identifierar vi vad som orsakar stress hos just dig och skräddarsyr vilka stresshanteringstekniker som passar med din personlighet och de utmaningar du har i ditt liv just nu.
Pris1 450 kr

Samtalsterapi/Coaching 2 timmar

120 min
För dig som vill ha mera tid i terapirummet eller ge utrymme till en särskild process.
Pris2 800 kr

Relationscoaching 2 timmar

120 min
Pris3 400 kr

Företagstjänster

2

Kris & Stödsamtal

60 min
När det som inte får hända ändå händer... Kriser, kränkningar, konflikter, olyckor, skilsmässor, dödsfall, beroendeproblematik osv. Oavsett om det sker på jobbet eller hemma så påverkar det arbetsplatsen, chefer, kollegor och inte minst den drabbade. Jag tar emot både grupper och enskilda individer på min mottagning centralt i Gävle eller om det behövs, kommer jag till er arbetsplats. Det går även bra att boka stödsamtal till följd av en kris. Kontakta mig för en dialog om det inträffade så beslutar vi tillsammans om hur vi går tillväga.
Pris2 150 kr

Chefsstöd/ ledarskapscoaching

60 min
Att vara chef och ledare idag är minst sagt utmanande. Det är lätt att känna sig ensam och otillräcklig. Höga krav kan vara ställda både ifrån ledningen och de anställda. Eller så kanske du har de största kraven på dig själv? Jag har 25 års erfarenhet av att utbilda, stötta och coacha chefer/ledare och jag kommer möta dig med mod, styrka och stor ödmjukhet för jag vet att det här är tufft!
Pris2 150 kr

Övrigt - Annan

1

VIP

60 min
För dig som en gång i tiden fick ett "förevigtpris".

Utövare

4.9
541 betyg

Omdömen

4.9av5
5
(496)
4
(42)
3
(1)
2
(0)
1
(2)
Sida 1 av 1
Om företaget
Anna Nordlöw är utbildad KBT terapeut, coach och certifierad Imago parterapeut.

instagramInstagram@anna.nordlow

✨ 6 år – Sann närhet
Vi hör ihop även när vi inte är tillsammans.

Har du någon gång tänkt på en person och direkt känt en varm, trygg känsla i bröstet? 
Saknat och längtat efter någon utan att känna dig övergiven?

Runt sexårsåldern börjar våra relationer flytta in på insidan.

Vi lär oss att säga hejdå till mamma på morgonen och vet att hon finns kvar när dagen är slut. Vi kan släppa pappas hand vid skolan och ändå känna oss trygga.

Sakta växer en ny förståelse fram:

Att närhet inte bara handlar om att vara på samma plats.

Att kärleken inte försvinner bara för att någon går ut genom dörren.

Men, om den känslan av trygghet aldrig riktigt fick flytta in på insidan under uppväxten kan det vara svårt att lita på relationer som vuxen.

Det blir svårt att tro på att det vi har tillsammans finns kvar även när vi inte kan se eller hålla om varandra. Då kan några timmar ifrån varandra kännas som en evighet. Och utan att vi vill det börjar vi leta efter något som lugnar oss.

Ett tecken.

Ett ord.

En påminnelse om att vi fortfarande hör ihop.

Många av oss längtar fortfarande efter det som sexåringen just har upptäckt:

🪷Att äkta närhet inte kräver ständig kontakt.

🪷Att kärlek inte behöver kontrolleras för att finnas kvar.

🪷Att relationer faktiskt bär över både mil och timmar.

När den tryggheten börja landa i oss börjar även vår läkningsprocess.

Vi kan sakna och längta efter någon utan att gå sönder.

Vi kan vara själva utan att känna oss ensamma.

Vi kan släppa taget om kontroll och vila i vissheten om att det vi har tillsammans finns kvar.

Vi hör ihop 
	⁃ även när vi inte är tillsammans.

❤️ Tack för att du har följt med på den här resan genom våra första 6 år.

Kanske har du upptäckt att många av de frågor du bär idag inte började i vuxenlivet.

Kanske känner du lite större kärlek till det barn du en gång var.

Och kanske har du också fått lite hopp att det aldrig är för sent att ge dig själv det du en gång behövde, men inte fick❤️‍🩹
❤️ 5 år – Kärlek
”Tycker du om mig?
Inte bara för det jag gör.
Utan för den jag är.”

Kärlek är vår största källa till liv.
Och samtidigt vår största sårbarhet.

Det går liksom inte att få det ena utan det andra.

Runt femårsåldern händer något magiskt i vår värld. 

Nu vill vi ge vårt hjärta.
Vi vill älska.
Och bli älskade tillbaka.

Som femåring älskar vi stort, självklart och generöst.

Vi plockar vissna maskrosor som om de vore guld. Ritar teckningar i överflöd. Kryper tätt intill.

Vi älskar med hela kroppen.
Öppet och tveklöst. 
Vi håller ingenting tillbaka.

När vi älskar någon så mycket blir det viktigt att vi blir älskade tillbaka. Att de vill vara nära. Att de blir glada när de ser oss. Att vi är speciella för dem.

För vissa av oss föds ett tvivel.

Tycker du om mig:
även när jag blir arg?
även när jag blir ledsen?
även när jag inte orkar vara mitt bästa jag?

När vi inte känner oss säkra på svaret börjar vi skydda våra hjärtan.

Vi håller tillbaka lite mer.
Visar lite mindre.
Säger inte alltid det vi känner.

Och utan att vi märker det börjar små skydd växa fram mellan oss själva och den kärlek vi längtar att både ge och få.

Sakta börjar vi tro att vissa delar av oss är lättare att älska än andra.

Så vi visar det som känns tryggt.
Och gömmer undan det som känns mer riskfyllt.

Den försiktigheten bär vi med oss in i våra vuxna relationer.

Vi längtar efter att ge mer kärlek.
	⁃ men håller tillbaka.

Vi längtar efter att bli älskade.
	⁃ men visar inte hela oss.

Men längst där inne finns samma längtan som när vi var fem.

Att få älska med hela kroppen.
Och bli älskade tillbaka.

Vi längtar efter att få möta den sortens kärlek där vi slutar förhandla om vårt värde.

Slutar gömma undan delar av oss själva.
Slutar göra oss mindre 
- för att få plats i någon annans hjärta.

Att få vila.
Inte välja.

Vara älskade samtidigt som vi är oss själva.

Tycker du om mig?
Inte bara för det jag gör.
Utan för den jag är.

Imorgon avslutar vi resan med den kanske största tryggheten av alla.

Att vi kan höra ihop även när vi inte är tillsammans.❤️🌈❤️
4 år – Betydelse
Ser du mig? Är jag viktig för dig?

Det finns få saker som gör lika ont som att känna sig osynlig. Att sitta i ett rum fullt av människor och ändå känna sig ensam. Att vara osäker på om någon skulle sakna oss om vi försvann.

Runt fyra års ålder händer något stort.

Då räcker det inte längre att bara få vara nära. Inte heller att bara höra till.

Nu växer en ny längtan fram:

Att få betyda något för just den människan 
som betyder allt.

När ett barn ropar:
“Titta på mig!”
“Såg du?”
“Se vad jag kan!”

Är det inte bara uppmärksamhet det ber om. 

Utan kontakt.

Barnet försöker ta reda på:
Betyder det något att just jag finns?

När ett barn får känna sig viktig i någon annans ögon händer något vackert.

De slipper kämpa för att synas. Det är då barnet kan slappna av och bara vara barn.

Men om den där kärleksfulla blicken saknades slutar vi aldrig riktigt leta. Vi blir vuxna som fortsätter ropa ”se mig”. 

Vi hoppas att chefen ska märka hur vi kämpar, att vår partner ska förstå oss utan ord, eller att någon ska gilla det där inlägget.

Och utan att vi riktigt förstått det har vi lagt vårt egenvärde i andras händer.

För bakom den vuxna reaktionen finns fortfarande samma fråga som hos fyraåringen:

Betyder det något att just jag finns?❤️

Imorgon fortsätter vi.

✨ Kan jag bli älskad för den jag är – inte bara för det jag gör?
3 år – Tillhörighet
“Du är min, lämna mig inte.”

Det är laddade ord. Men de berättar något livsviktigt om att vara tre år.

Under vårt tredje levnadsår formas en ny, stor fråga: Får jag vara med?

Nu räcker det inte längre att bara känna närhet. Det räcker inte längre att bara bli sedd. 

Nu vill vi höra till. Vara en del av något större. Ha en självklar plats. Det handlar om tryggheten i att veta att vi hör ihop.

“Min mamma.”
“Min pappa.”
“Min kompis.”

Det handlar inte om ägande
- det handlar om tillhörighet.

Ungefär samtidigt upptäcker vi något annat.

Att det inte alltid är helt enkelt att både få höra till och samtidigt få vara sig själv.

Om valet står mellan att få vara sig själv eller att få höra till, väljer vi att höra till.

Varje gång.

Om vi inte får vad vi behöver i den här fasen börjar vi läsa av vår omgivning. Vi blir experter på att känna in vad som uppskattas, vad som möts av värme och vad som riskerar att ställa oss utanför.

Som vuxna kan vi bli den som alltid:

• Kompromissar.
• Anpassar oss.
• Ser till att alla andra mår bra.
• Håller med för att slippa konflikt.
• Sväljer våra egna känslor.

Vi gör helt enkelt allt vi kan för att säkra vår plats. 

Ändå kan osäkerheten slå till så fort vi anar att avståndet mellan oss börjar växa.

Utan att vi riktigt märker det börjar frågorna smyga sig på:

Är jag fortfarande viktig eller har jag blivit bortvald?

Bakom alla vuxna strategier finns fortfarande en treåring som längtar efter att få höra:

Du får vara med.
Du är viktig här.
Du har en plats hos mig.

För när vi inte hör de orden är det ofta samma rädsla som smyger sig på:

Får jag vara med?❤️

När vi väl har säkrat vår plats väcks snart en ny fråga: Vem är jag när jag ska ta min egen plats?

Mer om det imorgon🦋
2 år – Spegling
Att få upptäcka sig själv genom någon annans ögon.

Har du tänkt på hur mycket en annan människas blick påverkar hur du känner dig? Hur lätt det är att växa när vi känner oss sedda. Och hur snabbt tvivlet börjar gro när vi inte känner det.

Runt två års ålder börjar vi förstå att vi är en egen person. Med egna tankar, känslor och en egen vilja. En stor fråga börjar ta form: 
Vem är jag?
Svaret kräver något ovärderligt: 
Spegling.

Vi behöver någon som ser vår utsida och hjälper oss att förstå vår insida, genom att sätta ord på den. Men vi lär oss också genom ren imitation: 

Jag vill vara som du!

Det är barnets naturliga sätt att söka kontakt och höra till. 

När speglingen från omvärlden är öppen och varm lär vi oss att det finns plats för allt vi är.
Men om vissa delar av oss möts av irritation, kritik eller tystnad skapas strategier för att undvika smärta.

Vi visar mer av det som får ett leende, och gömmer undan resten. Vi tappar bort oss själva och den här strategin har en tendens att följa med rakt in i våra vuxna relationer.

Jag behöver göra som du gör, 
för att bli sedd av dig med kärleksfulla ögon.

Vi fortsätter genom livet att spegla oss i vår partners blick precis som vi gjorde med våra föräldrar. Vi scannar av stämningar, läser mellan raderna och blir experter på att räkna ut vem den andra behöver att vi är. 

Sakta, utan att vi ibland ens märker det, slutar vi känna efter vad vi vill och tycker. Vi blir den vi tror att vår partner vill ha. Vi gör som de gör. Vi tycker som de tycker. Vi anpassar oss tills vår egen kompass helt har slutat fungera.

Priset vi betalar är att vi överger oss själva. 
Igen.

Långt därinne inne ropar en stark längtan efter:
Att få vara den jag är.
Att få uttrycka det jag känner.
Att få känna att hela jag får plats, utan att jag måste göra om mig.

Att läka handlar mycket om att våga bryta den där gamla speglingen. Att vända blicken inåt och fråga sig själv: 

Vem är jag när jag inte längre försöker vara den du behöver? Och kan jag ta ett litet steg för mig själv idag?❤️

Imorgon utforskar vi år 3.
”Får jag vara med?”
1 år – Närhet
Den första bron mellan två människor.

Har du någon gång blivit förvånad över hur starkt du reagerat när någon du älskar dragit sig undan? Eller hur snabbt du själv ryggat tillbaka, nästan på autopilot, om någon kommit för nära när du själv inte varit redo?

Under vårt första levnadsår formas en av de viktigaste frågorna vi bär med oss genom livet:

Finns det någon här för mig?

När en kärleksfull närvaro finns där tillräckligt ofta byggs en inre trygghet. En erfarenhet av att någon kommer när jag behöver det. 

En röst som lugnar.
En varm famn.
Kärleksfulla ögon.
Tålmodiga händer.

En stark fysisk känsla av att jag inte är ensam med det som känns svårt.

Men.
När tryggheten inte finns där behöver vi som barn hitta andra vägar. Och ibland fortsätter vi att använda dem vägarna långt efter att vi inte längre behöver dem…

När vi blir vuxna kan det visa sig på olika sätt.

För vissa av oss blir tryggheten i relationen ett ständigt projekt.

Vi läser mellan raderna, känner av minsta förändring i kontakt och behöver ofta få bekräftat att allt fortfarande är okej.

För andra av oss blir avståndet tryggare än närheten.

Vi håller våra känslor för oss själva, backar undan när någon kommer för nära. Försöker bära det som är svårt på egen hand. För att inte belasta eller riskera att bli avvisad.

Två olika sätt att skapa trygghet.
Två olika sätt att förhålla sig till närhet.

På ytan kan det se väldigt olika ut.
Men där under finns samma längtan.

Att få känna mig trygg med någon.
Att få vara mig själv. Allt jag är.
Att få komma nära utan att behöva vara rädd.

När vi som vuxna känner oss hotade i vår relation vaknar vårt nervsystem. 
Situationen väcker vår historia. 
Den bor i kroppen. Cellminnen vaknar.

Då söker vi trygghet på de sätt vi en gång lärde oss. Vare sig vi vill eller inte. Frågan ekar ifrån barndomen.

Finns det någon här för mig, är det tryggt att komma nära?❤️

Följ med imorgon. 
Då utforskar vi år 2 och en fråga som många av oss fortfarande bär:

🪞 Ser du mig?
Vad lärde du dig om kärlek under dina första 6 år?

Under den kommande veckan kommer jag att hjälpa dig att förstå vad dina första 6 år kan ha lärt dig om kärlek och hur det fortfarande kan påverka dina relationer idag.

Våra första år i livet handlar mest bara om känslor och behov. När de möts byggs en inre plattform av trygghet och tillit. 

När de inte möts fullt ut utvecklar vi olika sätt att skapa den trygghet vi behöver. Som sen blir strategier som följer med oss in i våra vuxna relationer.

Det kan märkas i:

• Hur du söker närhet.
• Hur du reagerar när din partner vill vara själv.
• Hur det känns i dig när någon drar sig undan.
• Hur lätt eller svårt det är att lita på kärleken när den faktiskt finns där.
• Hur du hanterar konflikter, sårbarhet och rädslan för att bli lämnad.

Och i varför vissa situationer i relationer väcker så starka känslor.

Våra närmaste relationer väcker inte bara vår kärlek utan också våra djupaste sår.

Under den kommande veckan kommer vi att utforska de 6 första åren tillsammans – ett år i taget.

Kom tillbaka imorgon🫶🏽

Då börjar vi med närhet. Den första bron mellan två människor och frågan:

Finns du där när jag behöver dig?

Ordinarie öppettider

  • Måndag
    10:00 - 18:00
  • Tisdag
    10:00 - 18:00
  • Onsdag
    10:00 - 18:00
  • Torsdag
    10:00 - 18:00
  • Fredag
    10:00 - 16:00
  • Lördag
    Stängt
  • Söndag
    Stängt

Kontakt

  • 073-703 06 XX

Adress